Een leven zonder eetstoornis

12-08-2019

Geluk is een woord waar we waarde aanhechten. Iedereen denkt anders over geluk. Wat is geluk voor jou? Waar wordt jij gelukkig van? Zijn het grote dingen? Of juist de kleine? Voor iedereen is geluk weer anders.

Sinds ik mijn eetstoornis heb leef ik in een totaal andere wereld. Geluk voel ik niet meer. Heel veel dingen beschouw ik als negatief en kan ik dat niet omzetten in iets positiefs. Wat ik laatst voor mijzelf bedacht was dat geluk voor mij juist klein is. die ene glimlach die een client mij geeft als ik hem verzorgd heb en wat voor diegene heb gedaan. Geluk is voor mij ook het maken van muziek en het zingen. Wat ik een groot geluk in mijn leven vind is mijn vriendin. Ik hou zo veel van haar. Ook al kan ik dat soms niet laten zien, omdat het soms zo slecht met mij gaat.

Veel dingen spoken vaak door mijn hoofd. Niet altijd kan ik ze relativeren. Het omzetten van nare gedachtes naar iets positiefs. Ik ben er mee bezig om het te leren, maar jeetje wat is dat moeilijk. Het kost ontzettend veel tijd. Eigenlijk wil ik het geen tijd geven, want ik wil er vanaf. Al weet ik ook wel dat ik het moet loslaten maar dat is lastig.

Het eten tja. Het gaat even wat minder. Er is toch weer een gevoel van dat ik moet afvallen. Ik hoor weer even die stem in mijn hoofd die ik eerst ook hoorde. Eten hebben we nodig als brandstof voor ons lichaam. Dit herhaal ik steeds maar in mijn hoofd, want dat maakt het voor mij wat makkelijker om te eten.

Ik laat de stem niet winnen, want ik ben meer waard dan mijn gewicht, dat ben jij ook.je gewicht bepaald niet wie je bent. ook al voelt dat soms dan wel zo. Dat is niet zo. Ben ik anders als ik een x aantal kilos minder weeg? Nee, ik maak het anders en dat is wat er aan de hand is. een vertekend beeld. Afvallen dat is wat ik wilde want dan gingen mensen mij leuker vinden, maar ik kan je vertellen als je niks eet word je chagrijnig en sla je mensen om je heen weg. Zonder die eetstoornis ben ik ook een persoon net zoals jij! Je hebt geen eetstoornis nodig, want je weet dat je het ook zonder kan. Alleen moet je die stem dat vertellen. Zie het als een soort uitdaging. Een uitdaging om weer jezelf te worden.

Zo zie je maar hoe klein geluk is. geluk hoeft niet groot te zijn. bedenk elke dag is wat jouw een beetje geluk gaf. Schrijf het dan op in een schriftje. Als je je dan een dag niet lekker voelt kijk je er in en lees je terug wat jouw wel geluk geeft, dan wordt het leven ook een beetje dragelijker. 

©2018 Marieke 
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin